Blog

NEBEZPEČENSTVÁ SOCIÁLNYCH SIETÍ

Možno ste o sociálnych sieťach počuli v správach, vo svete a dokonca aj na Slovensku sa stali prípady, kedy si rôzni kriminálnici svoje obete našli práve tu. Preto si treba na sociálnych sieťach dávať pozor, poznať hrozby a vedieť efektívne zabrániť riziku.

 

Jedným z najväčších omylov na sociálnych sieťach je zverejňovať o sebe príliš mnoho informácií. Používanie skutočného mena, zverejňovanie fotografií, adresa bydliska alebo školy, do ktorej dieťa chodí, môže viesť až k obťažovaniu alebo útoku aj v reálnom svete. Úplne bežné je na internete zverejňovať fotografie seba a svojich kamarátov, problematické sú aj takzvané „statusy“ kde sa ľudia radi podelia s kamarátmi o rôzne aktuálne informácie. Mnohí ľudia na sociálnych sieťach uvádzajú, že sa balia na dovolenku, čakajú na lietadlo, prileteli do slnečnej destinácie, atď., čo je ideálnou informáciou napríklad pre zlodeja, ktorý môže dovolenkárom vykradnúť opustený dom. Ešte nezodpovednejšie ako dospelí sa tu však správajú deti, ktoré sú o sebe schopné prezradiť všetko. To často zneužívajú zločinci, ktorí si hľadajú mladých kamarátov pod falošnou identitou. Tú často využívajú aj pedofili, ktorí sa tvária ako rovesníci svojej obete a tak si získajú dôveru naivných detí, ktoré si neuvedomujú riziko.

 

 

 

TIPY PRE RODIČOV

 

Zakazovať deťom zaregistrovať sa v sociálnych sieťach nemá z dlhodobého hľadiska zmysel, pretože tak môžu urobiť aj bez vedomia rodičov, čo by mohlo mať ešte horšie následky. Takisto nesmieme zabúdať na to, že pozitíva internetu a sociálne siete majú pozitívne stránky, ktoré prevažujú nad tými negatívnymi, dôležité je len využívať tieto prostriedky rozumne.

 

Vysvetlite deťom, že všetko čo na webe uverejnia, sa dostane k mnohým ľuďom a všetko čo sa na internete už raz objaví sa len ťažko dá úplne odstrániť.

Rozprávajte sa so svojimi deťmi o tom, čo na internete robíte, skôr vám potom povedia, čo robia ony.

Deti musia vedieť, že je nebezpečné na sociálnej sieti zverejňovať údaje ako telefónne čísla, adresu, alebo kam chodia do školy. Veď to nehovoria ani ľuďom na ulici.

Z času na čas letmo skontrolujte aktivity detí na internete, ideálne je mať počítač s internetom v miestnosti, kde sa doma najviac zdržujete.

Naučte deti, že sa nikdy nemajú stretnúť s niekým, koho poznajú iba z internetu bez toho, aby ste o tom vedeli. Ak by sa s niekým chceli stretnúť, choďte na schôdzku spolu s nimi.

Občas si pozrite, koho majú vaše deti medzi priateľmi, na neznáme osoby sa ich opýtajte. Sledujte čo o sebe deti na obrazovke zverejňujú a pomôžte im s nastavením súkromia na sociálnych sieťach.

Online komunity od svojich členov vyžadujú určitý minimálny vek, napríklad na Facebooku si môžu vytvoriť profil osoby staršie ako 13 rokov. Ak sú Vaše deti mladšie ale trvajú na profile, určite im v tom nezabránite, stačí im zadať fiktívny dátum narodenia. Preto je lepšie s nimi súhlasiť, ale pod podmienkou dodržiavania pravidiel.

Ľudia zdieľajú odkazy na rôzny obsah, ak chcete, aby sa deti k tomuto obsahu nedostali, nastavte si filtrovanie stránok softvérom, alebo u poskytovateľa internetu.

Nainštalujte si softvér na monitorovanie aktivity počítača, aby ste mali prehľad o tom, čo deti na počítači robia.

Zaregistrujte sa na každej stránke, kde má vaše dieťa profil a oboznámte sa s ovládaním stránky a nastavením súkromia.

Upozornite deti, že na web môžu dať iba také fotografie a videá, ktoré by mohli vidieť ich rodičia, učitelia alebo aj budúci zamestnávateľ. Čím menej fotografií, tým lepšie.

Deti často medzi sebou súperia, kto má na Facebooku viac priateľov. Presvedčte ich, že medzi priateľmi majú mať iba takých ľudí, ktorí sú ich skutoční priatelia a známi a nemali by sa tam objaviť ľudia, ktorých poznajú iba z online sveta.

Upozornite deti na nebezpečenstvo vírusov, ktoré sa môžu šíriť odkazmi zdieľanými v profiloch.

Twitter

Twitter je mikroblogovacia sociálna sieť, ktorá umožňujúce svojim užívateľom posielať a čítať správy ostatných používateľov, tzv. tweets (tweety). Tweety sú textové príspevky do 140 znakov zobrazených na užívateľskom profile, preto hovoríme o mikro blogu. Twitter vlastní spoločnosť Twitter Inc.

 

Ústredie twitteru je v San Franciscu, Kalifornia (kde bola i služba založená). Twitter má tiež servery a úrady v San Antoniu, Texas, Boston a Massachusetts.

 

Od svojho vzniku v roku 2006 Jackom Dorseyom, Twitter získal popularitu po celom svete a v súčasnosti má viac ako 500 miliónov užívateľov. Sociálnú sieť používajú najviac v USA, Brazílii a Japonsku.

 

Tweety sú verejne viditeľné v predvolenom nastavení, avšak odosielatelia môžu obmedziť doručovanie správ na ich zozname priateľov. Používatelia sa môžu prihlásiť k odberu tweetov iných používateľov – toto je známe ako following a účastníci sú známi ako followers. Tieto správy sa môžu odoberať aj cez SMS. Všetci užívatelia môžu odosielať a prijímať tweety prostredníctvom internetovej stránky Twitter, kompatibilné externé aplikácie (napr. pre smartphony).

 

Pre využívanie stačí jednoduchá registrácia, výber Twitter mena a ikonky a môžete začať štebotať. Podobne ako veľmi obľúbené statusy na rôznych sociálnych sieťach, aj Twitter poskytuje miesto, kde sa môžete s celým svetom podeliť o svoje zážitky, názory, zaujímavé poznatky, ale aj videá či články. Takisto môžete prispievať odkazmi na zaujímavé webstránky, dávať na Twitter fotografie, či využiť Twitter na anketovanie komunity. Twitter je zároveň skvelou formou propagácie. Slúži tak celebritám, ale i rôznym firmám, ktorý využívajú možnosť dať vedieť o sebe, svojich nových piesňach, produktoch a podobne.

 

Príspevky možno šíriť veľmi jednoducho. Pomocou tlačidla re-tweet nám umožňuje tweet, ktorý nás zaujal poslať svojim známym s menom autora a hlavičkou toho, kto re-tweetuje.

História sociálnych sietí

História sociálnych sietí

Pojem sociálna sieť je oveľa starší akoby si veľa ľudí mohlo myslieť. Prvýkrát tento pojem použil profesor londýnskej ekonomickej univerzity J. A. Barnes v roku 1954. J. A. Barnes študoval sociálne väzby medzi rybármi v Nórsku a jeho záverom bolo, že celú spoločnosť je možné definovať ako množinu bodov, z ktorých sú niektoré prepojené väzbami. Táto množina potom utvára celkovú sieť vzťahov – sociálnu sieť. [5] V súčasnosti je pojem sociálna sieť trošku odlišný, ale je možné ho definovať podľa profesora Barnesa ako množinu ľudí, z ktorých sú niektorí prepojení väzbami alebo vzťahmi a táto množina potom utvára celkovú sieť vzťahov, čiže sociálnu sieť.

 

Za vznik „webových“ sociálny sietí sa môžu považovať už aj začiatky samotného internetu, teda jeho predchodcu ARPANETu. Už medzi rokmi 1965 – 1972 začali prvé pokusy o elektronickú komunikáciu medzi viacerými užívateľmi a bol doručený prvý email a začala sa utvárať akási komunita prehlbujúca svoje sociálne vzťahy, teda sociálna sieť.

 

Mnoho odborníkov označuje za počiatok vývoja sociálnych sietí rok 1978, kedy bol spustený systém BBS (Bulletin Board System). Bol to súbor elektronických násteniek v klasickej dosovskej „grafike“, kde si užívatelia mohli vymieňať informácie rôzneho druhu, avšak len textového. BBS bol prvým systémom, ktorý užívateľom dovoľoval komunikovať v určitej záujmovej skupine. Tento proces bol však veľmi pomalý, pretože naraz mohol byť prihlásený vždy len jeden užívateľ.

 

 

Bulletin Board System

 

V roku 1988 Jarkko Oikarinen, ktorý pracoval na univerzite v Oulu vytvoril prvú IRC (Internet Relay Chat) aplikáciu s názvom OuluBos. Bola to vlastne prvá možnosť ako komunikovať s niekým cez internet v reálnom čase.

 

Prvá sociálna sieť takmer tak ako ju poznáme dnes vznikla v roku 1997. Volala sa SixDegrees a táto služba mala v tej dobe milión registrovaných užívateľov a dovoľovala svojim užívateľom si pomocou vlastných profilov vytvárať okruhy priateľov, s ktorými užívatelia mohli komunikovať a prezerať si ich profily. Kvôli finančným problémom však bola v roku 2001 sociálna sieť SixDegrees odpojená.

 

 

SixDegrees

 

V roku 2002 založil Jonathan Abrams sociálnu sieť s názvom Friendster.com, ktorá behom prvého štvrťroku svojej existencie prekonala hranicu troch miliónov aktívnych užívateľov. V roku 2003 bola spustená sociálna sieť MySpace.com, ktorú vytvorili užívatelia slávneho Friendster.com, presnejšie zamestnanci firmy eUniverse. MySpace v roku 2006 prekonal hranicu 100 miliónov registrovaných užívateľov. Napokon v roku 2004 študent harvardskej univerzity Mark Zuckerberg založil spolu s Dustinom Moskovitzom, Chrisom Hughesom a Eduardom Saverinom web s názvom thefacebook.com, ktorý mal slúžiť ako školská ročenka pre študentov univerzity. V roku 2006 sa táto internetová stránka otvorila aj verejnosti už ako Facebook.com. V roku 2012 bolo na Facebooku už viac ako 1,2 miliárd aktívnych účtov.

 

 

 

Tabuľka

podľa vzdelania percento používajúcich

Vysokoškolské vzdelanie

75%

Stredoškolské vzdelanie

67%

Učňovské vzdelanie

45%

Základné vzdelanie

38%

 

FACEBOOK

Facebook je rozsiahly komunitný webový systém, ktorý založil 4. februára 2004 Mark Zuckerberg počas štúdia na Harvardovej univerzite. Spoluzakladateľmi systému boli Chris Hughes, Dustin Moskovitz a Eduardo Saverin.

História

Facebook pôvodne slúžil len študentom Harvardovej univerzity. Zuckerberg ho spustil zo svojej internátnej izby. Naprogramovanie mu údajne trvalo menej ako dva týždne. Za taký istý čas ho začala využívať polovica školy, preto ho rozšíril na americké univerzity Yale a Stanford. Od 11. augusta 2006 sa môže pripojiť ktokoľvek starší ako 12 rokov. Používatelia sa v systéme môžu pripájať na rôzne sociálne siete, napríklad v rámci jednej školy, firmy alebo geografickej lokácie. To umožňuje ľahšie vyhľadávanie jednotlivých osôb. Facebook má od januára 2011 vyše 600 miliónov používatelov.

Súčasnosť

V dnešnej dobe slúži Facebook najmä na komunikáciu, nadväzovanie priateľstiev, vzťahov a zdieľanie fotografií a videí. V polovici roku 2006 mal už 7 miliónov členov. Lákavý bol pre rôzne veľké spoločnosti ako MicrosoftYahoo! alebo Viacom. Yahoo! dokonca za Facebook ponúklo 1 miliardu dolárov. V súčasnosti má Facebook vyše 900 miliónov členov a je dostupný skoro na celom svete. Jeho hlavný konkurent MySpace, donedávna neohroziteľná jednotka na trhu s počtom užívateľov nad 100 miliónov, stratil svoju pozíciu v roku 2008.Facebook momentálne zamestnáva viac ako 1000 zamestnancov a jeho aktuálna trhová cena sa pohybuje tesne nad úrovňou 50 miliárd dolárov. Mark Zuckerberg ho údajne plánuje dať na burzu za 500 miliárd dolárov.

Kritika

Facebook je terčom kritiky. Viry.cz ju kritizovali za úbytok anonymity smerom k zverejňovaniu údajov. Server tiež poukázal na zneužívanie Like linkov na podvody ako šírenie spamu a zber osobných údajov.

V médiách

Môj názor

Ja osobne využívam facebook každý deň. Samozrejme, viem si bez neho predstaviť život no uľahčuje mi komunikáciu s priateľmi. Veľmi rada komunikujem cez službu Messenger, ktorú som si v poslednom čase dosť obľúbila.

Pokec

Azet.sk je slovenský internetový portál. Prevádzkuje ho Azet.sk a. s. so sídlom v Žiline. V správe portálu Azet.sk je 23 internetových služieb.

História portálu

Portál v roku 1997 založil Milan Dubec. Spočiatku ponúkal službu Zoznamka.sk, v roku 1999 pribudla služba Pokec.sk. V roku 2001 sa tieto služby spojili pod spoločnú doménu Azet.sk. V roku 2005 portál Azet.sk prešiel redizajnom, v rámci ktorého bol k nemu doplnený e-mail, internetový katalóg firiem a vyhľadávanie. Jeho obsah sa postupne sa rozšíril ďalšie služby: Aktuality.sk, Sport.sk, Cestovanie.sk, Diva.sk, Najmama.sk, VideoAlbumy.sk, Tahaky-referaty.sk, Kalendar.sk, Minihry.sk, Katalog firiem, Pocasie, Horoskopy a ďalšie.

Stručný prehľad histórie portálu Azet.sk

  • 1997
    • Milan Dubec spúšťa Zoznamku – prvú zoznamovaciu službu na Slovenskom internete
  • 1999
  • Spustený Pokec.sk
  • 2000
  • Vzniká spoločnosť Azet.sk, a. s.
  • 2001
  • Pokec.sk sa stal jednotkou v návštevnosti medzi komunitnými stránkami na Slovensku
  • 2002
  • vzniká značka Azet.sk, ktorá zastrešuje služby Zoznamka a Pokec
  • 2003
  • spustený e-mail od Azetu
  • 2004
  • Roman Dzamko sa stáva obchodným riaditeľom spoločnosti
  • 2005
  • Azet.sk prechádza redizajnom, spúšťa internetový katalóg firiem, spravodajský web Aktuality.sk a Sport.sk
  • Azet sa stáva jednotkou v dennej návštevnosti (AIM Monitor)
  • 2006
  • Pokec prechádza prvým veľkým redizajnom
  • 2008
  • technickým riaditeľom sa stáva Ivan Debnár, zakladateľ konkurenčného Zoznam.sk
  • Azet inovuje väčšinu služieb
  • spustenie Videoalbumy.sk, Diva.sk
  • kúpa Autobazar.sk a následný redizajn a spustenie novej verzie
  • Azet sa stáva jednotkou v mesačnej návštevnosti (AIM Monitor)
  • 2009
  • Obchodným riaditeľom sa stáva Marek Václavík
  • spustenie mapy.azet.sk, Najmama.sk, Kalendar.sk
  • akvizícia služieb Slovnik.sk, Horoskopy.sk
  • Meteo.sk a Reality.sk začínajú spoluprácu s Azetom
  • 2010
  • Azet kupuje spoločnosť CPress Media – prevádzkovateľa „Žive.sk“ a „Mobilmania.sk“
  • akvizícia inzertnej služby „Hyperinzercia.sk“, následne jej redizajn a premenovanie na „Bazar.sk“
  • na konci roku 2010 kúpila majoritný podiel spoločnosť Ringier Axel Springer za nezverejnenú cenu
  • 2011
  • vznika zlavovy portal Zlavy.sk, ku koncu roka rozsiruje ponku o dalsie zlavove portaly a stava sa z neho źavovy agregator
  • 2012
  • Spustenie portalu Nehnutelnosti.sk s realitnou inzerciou
  • redizajnom prechadza Cas.sk - web najcitanejsieho slovenskeho dennika - Novy Cas
  • 2013
  • spustenie realitnej inzercie Byty.sk
  • marec - spustenie systemu na online objednavanie jedla na donasku Bistro.sk
  • maj - akvizicia prvej autobazaovej inzercie na slovensku Autovia.sk (zalozene 1999)
  • jun - akvizicia SuperDeal.sk

Podľa AIM Monitoru použije služby prevádzkované spoločnostou Azet.sk v pracovných dňoch v priemere viac ako 900.000 reálnych používateľov a mesačne viac ako 2.920.000 používateľov – marec 2013

Od roku 2009 je spoločnosť aktívna aj v oblasti akvizícií. Odkúpila projekt Slovnik.sk, Autobazar.sk, Horoskopy.sk, podiel v Sport.sk, Zive.sk, Mobilmania.sk, Hyperinzercia.sk, SuperDeal.sk a Autovia.sk.